Hoe willen we dat ons informatielandschap eruit ziet in 2050? Hoe rijmen we het ontstaan van alternatieve online realiteiten en filter bubbels met een open en eerlijk debat? Hoe voorkomen we dat commerciële tech platforms en autocratische staten bepalen welke kennis en informatie burgers tot hun beschikking hebben? Wat hebben onze samenleving, democratie en rechtsstaat op de korte, middel- en lange termijn nodig op het gebied van (online) media?

Relevante vragen, die smeken om weloverwogen antwoorden en een jonge en kritische blik. Daarom organiseert het Jong Wetenschappelijk Bureau GroenLinks een Denktank Media & Democratie. Doel van deze denktank is om met een groep jonge groene en linkse denkers een visie te formuleren op ons informatielandschap. We kijken daarbij vooruit naar 2050, het jaar dat het internet ongeveer 60 wordt (en wij ook). Met deze visie hopen we een nieuw geluid te laten horen, zowel binnen GroenLinks als daarbuiten.

Spreekt deze uitdaging je aan? Denk dan mee! Het JongWB zoekt mensen tussen de 18 en 35 jaar die enthousiast zijn over dit thema en mee willen werken aan een visie op ons informatielandschap, inclusief beleidsaanbevelingen voor de korte en middellange termijn. Dit eindrapport zullen we in februari presenteren aan geïnteresseerden en overhandigen aan Europarlementariër Kim van Sparrentak.

Interesse in het onderwerp is een must, kennis niet. Een denktank is juist gebaat bij deelnemers met verschillende achtergronden en expertise-niveaus. Wel is het belangrijk dat je in januari en februari voldoende tijd hebt om bij de bijeenkomsten aanwezig te zijn. Deze zullen we doorgaans organiseren op zaterdagmiddag, zo eens per twee weken. Reken erop dat je tussen de verschillende bijeenkomsten zo nu en dan ook iets aan de Denktank kunt doen. Verwachting is dat je gemiddeld een dagdeel per week met de Denktank bezig bent.

Tot slot vragen we je de aftrap op 10 december vast in je agenda te zetten. Op deze dag zullen we kennis maken met elkaar en zullen experts ons inspiratie en kennis aanreiken om onze visie te gaan inkleuren. We kijken ernaar uit samen aan de slag te gaan!

Aanmelden kan door het formulier hieronder in te vullen waarin je gevraagd wordt je deelname kort te motiveren. Dit kan tot uiterlijk 29 november. In de week daarop nemen wij contact met je op over het vervolg van je aanmelding.

Jouw gegevens