Met de Gaialezing wil Wetenschappelijk Bureau GroenLinks een jaarlijkse traditie vestigen. De term Gaia verwijst naar de verwevenheid van mens, natuur en aarde. De ecologische crisis vraagt om een nieuwe verhouding tot de natuur en om een ander economisch systeem dat een fatsoenlijk en zinvol bestaan biedt aan eenieder binnen de grenzen van de draagkracht van de aarde.

David Van Reybrouck
David Van Reybrouck. Foto: Noes Petiet

Van Reybrouck sprak over het temmen van het ongebreidelde kapitalisme. Hij pleitte voor burgerberaden en individuele emissierechten. De lezing werd gevolgd door een panelgesprek met Van Reybrouck, schrijfster-filosofe Joke Hermsen, Tweede Kamerlid Senna Maatoug en Eerste Kamerlid Ferd Crone. Het gesprek werd geleid door Kristof Calvo, Belgisch Kamerlid en fellow van Wetenschappelijk Bureau GroenLinks.

Bram van Ojik, oud-partijleider van GroenLinks, reikte namens de jury de prijzen van de Gaia-essaywedstrijd uit. De Jongerenprijs ging naar Stan van Schadewijk, de Grote Prijs naar het Vlaamse auteursduo Sara Van Rompaey en Seppe de Meulder.

De avond werd afgesloten met korte speeches van GroenLinks-aanvoerder Jesse Klaver en Noortje Thijssen, directeur van Wetenschappelijk Bureau GroenLinks.

Kijk de Gaialezing van David Van Reybrouck, de prijsuitreiking van de Gaia-essaywedstrijd en de rest van de avond hier terug.

De video speelt af via YouTube Afspelen op YouTube

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten van Wetenschappelijk Bureau GroenLinks? Abonneer je dan op de nieuwsbrief.