Cover van Metalen voor een groen en digitaal Europa

De energietransitie en digitalisering zijn speerpunten van de Europese Unie. Voor beide omwentelingen zijn veel metalen nodig, van koper en kobalt tot lithium en zeldzame aardmetalen. Deze metalen hebben gemeen dat ze schaars zijn, in uiteenlopende opzichten. Dat confronteert Europa met ethische vragen en geopolitieke risico’s.

Deze Actieagenda zet uiteen hoe we kunnen komen tot een spaarzaam, circulair gebruik van metalen en een verantwoorde winning van de metaalertsen waar we echt niet buiten kunnen.

De Actieagenda kwam tot stand in samenwerking met de Green European Foundation en andere Europese groene denktanks. De tekst is geschreven door Richard Wouters (Wetenschappelijk Bureau GroenLinks), met bijdragen van vele anderen.

De publicatie is of komt beschikbaar in het Nederlands, Engels, Frans, Spaans, Pools en Tsjechisch. De Nederlandse versie bevat een voorwoord van Bas Eickhout (Europarlementariër voor GroenLinks) en Suzanne Kröger (Tweede Kamerlid voor GroenLinks).

Jaar: 2021
Pagina’s: 56 print / 36 download