Ook in de klas van mijn dochter bleken deze zo onschuldig klinkende benamingen gaandeweg het schooljaar voor een hoop onvrede te zorgen. Ouders vragen zich af waarom hun ‘maan-kind’ (gemiddeld leesniveau) steeds maar geen zon wordt, of wanneer hun ster eindelijk verandert in een maan.
Kinderen kijken op naar hun klasgenoten in het ‘hogere’ leesniveau, zijn uitzinnig wanneer zij ‘bevorderd’ worden naar het volgende onderdeel van het zonnestelsel en diep teleurgesteld wanneer bevordering uitblijft.
In de vorige aflevering van onze podcast Groene Gasten noemden basisschoolleerkracht Thijs Roovers en onderwijsdeskundige Tijana Prokic-Breuer het indelen van kinderen op zesjarige leeftijd ‘een belachelijk systeem’ dat onmiddellijk afgeschaft moet worden.
De gewoonte van het Nederlandse onderwijs om kinderen al jong in te delen in niveaus, van het lezen in groep 3 tot het middelbare schooladvies in groep 8, staat volgens hen namelijk mede aan de basis van de hardnekkige kansenongelijkheid in het onderwijs. Hoe eerder kinderen in hokjes worden ingedeeld, hoe minder tijd laatbloeiers (bijvoorbeeld kinderen uit kwetsbare gezinnen) krijgen om zich te ontwikkelen.