Prijswinnaars Gaia-essaywedstrijd 2022
De prijswinnaars van de Gaia-essaywedstrijd: Stan van Schadewijk, Seppe De Meulder en Sara Van Rompaey. Foto: Noes Petiet.

De kwantiteit en kwaliteit van de inzendingen laat niet alleen zien hoeveel denkkracht en verbeelding aanwezig is in onze linkse beweging, maar ook hoeveel behoefte er is om zelf bij te dragen aan een mooiere wereld, aldus juryvoorzitter Bram van Ojik. Op 9 juni 2022, na afloop van de Gaialezing door David Van Reybrouck, reikte Van Ojik de prijzen van de essaywedstrijd uit. De Jongerenprijs ging naar Stan van Schadewijk, voor zijn essay Een empathisch antidotum. De Grote Prijs viel toe aan Sara Van Rompaey en Seppe De Meulder, voor hun essay Wat de groene beweging nodig heeft is niet meer denkkracht, maar meer daadkracht.

De jury van de Gaia-essaywedstrijd 2022 bestond, naast Bram van Ojik, uit Joke Hermsen, Senna Maatoug, Hans Rodenburg, IJsbrand Wildeman en Mary Kachavos.