Trek naar het Oosten
De woonvisies die zijn opgesteld voor elk van de vier woonscenario’s, vormen een rijke bloemlezing aan mogelijke toekomsten. Elk scenario kent daarbij kansen, maar ook risico’s waar (groen en links) overheidsbeleid bij nodig is. Het scenario ‘Hoog en Droog’ bijvoorbeeld, vereist meer woningen, op een kleiner bewoonbaar oppervlak en voorspelt daarmee een ingrijpende transitie in de ruimtelijke ontwikkeling. Een trek naar het Oosten lijkt daarbij onvermijdelijk: de inzet op Emmen, Enschede en Eindhoven (E3) als nieuwe groeikernen.
Middelhoogbouw als compromis
In meerdere scenario’s komt ook de noodzaak tot middelhoogbouw naar voren. Naar voorbeeld van (klassieke) Franse en Duitse steden vormt dit een evenwichtig compromis tussen woningdichtheid en leefbaarheid van wijken. Ook het sterker mengen van de verschillende functies van wonen, werken en recreëren komt in de scenario’s vaak naar voren. Sociale opgaves blijven relevant in de verschillende verkende scenario’s: binnenlandse klimaatvluchtelingen worden als een reële ontwikkeling gezien.
Daarnaast vragen ook de meer collectivistische scenario’s om sociaal overheidsbeleid ondanks sterke maatschappelijke participatie. Zo zou er sterke (ruimtelijke) segregatie kunnen ontstaan als er woongemeenschappen gevormd worden door homogene groepen. Een mix van woningen in wijken en overheidsinvesteringen in sociaal-maatschappelijke voorzieningen zouden dit kunnen tegengaan.
Deltaplan Groen Wonen
Eén heldere conclusie dringt zich al snel op aan de deelnemers van de Denktank: er moet een Deltaplan Groen Wonen komen. Wonen is een grondrecht voor iedereen en het woonbeleid staat voor grote uitdagingen. Woningbouw moet in lijn gebracht worden met de bodemomstandigheden ter plekke en de verwachte klimaateffecten op die locatie.
Daarnaast zal er meer ruimte voor klimaatadaptatie moeten komen. Daarbovenop komt nog de noodzaak tot verduurzaming van wonen. Deze sociale en ruimtelijke uitdaging gaat veel van de inwoners van Nederland vragen en vraagt om landelijke regie. Vandaar de noodzaak voor een Deltaplan Groen Wonen.
Negen aanbevelingen
Op basis van de gedeelde inzichten uit de verschillende toekomstverkenningen, zijn er negen aanbevelingen geïdentificeerd:
- Richt een nieuw Ministerie van Ruimte en Wonen op voor landelijke regie van het woonbeleid.
- Neem participatieve en een bodemgestuurde inrichting van de ruimte expliciet op in de Omgevingswet.
- Zorg voor een eerlijke verdeling van de lasten van woningaanpassing, klimaatverandering en energietransitie om het woonrecht in Nederland te verwezenlijken.
- Stuur aan op een geleidelijke daling van het gemiddelde woonoppervlakte.
- Maak efficiënter gebruik van de beschikbare woonruimte door het delen van woonruimten en het delen van voorzieningen te vereenvoudigen.
- Verminder de woningdruk in steden door gemeenten te helpen (langdurige) leegstand om te zetten in bruikbare gebouwen.
- Voer op korte termijn een landelijk verbod in op het kopen van woningen als beleggingsobject.
- Stimuleer duurzame en langdurige woonoplossingen zodat inwoners er zelf baat bij hebben een positieve bijdrage te leveren aan hun omgeving.
- Stel strengere minimale eisen stellen aan sociaal, economisch en ecologisch duurzame nieuwbouw.
Ruimte voor verandering
Dit onderzoekstraject is opgezet vanwege belangrijke tekortkomingen in het huidige politieke en maatschappelijke debat:
-
Het gebrek aan aandacht voor de langere termijn.
-
Het gebrek aan verbinding tussen woonbeleid en andere ruimtelijke en sociale opgaven in Nederland.
-
Het gebrek aan een gesprek hierover mét en door jongeren.
Het rapport Zicht op een ander Nederland laat zien dat het ook anders kan. Het woonbeleid moet de komende jaren significant veranderen om de acute wooncrisis op te kunnen lossen. Waar het politieke debat zich vooral op de kabinetsformatie en aankomende gemeenteraadsverkiezingen richt, roept dit rapport vooral op tot aandacht voor de langere termijn. Het woondebat is echter nog lang niet af met dit rapport.
Een eerste test daarvoor zijn de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022. Hopelijk weten politici daarin uit te zoomen en verder te kijken dan de waan van de dag. Dit rapport biedt daartoe een fundament voor een breder en effectiever gesprek over de toekomst van wonen. Bouw je ook mee?