Tientallen jaren hebben mensen zich verzet tegen de plannen voor verbreding van de snelweg A27 ten koste van het mooie bos bij Amelisweerd. Bewoners, natuurliefhebbers, actievoerders. Mensen die weigerden te accepteren dat groei altijd ten koste moet gaan van groen. Ze kregen te horen dat het onvermijdelijk was. Dat het nu eenmaal zo zou lopen. Maar ze hielden vol.
Dat volhouden heeft nu eindelijk resultaat. Het bos bij Amelisweerd blijft bestaan. En dat is niet gebeurd omdat de politieke wind anders is gaan waaien. Dat komt omdat mensen geen genoegen namen met een 'nee' of een 'misschien', maar bleven aandringen. En omdat zij het bos niet zagen als slechts een stukje grond, een van de vele stukjes groen, maar als een unieke plek van onschatbare waarde. Een plek vol biodiversiteit waar mensen uit de omgeving rust vinden en kunnen werken aan hun gezondheid.