Dit voorjaar nam ik een massaal ondertekende petitie in ontvangst. Het was een oproep om DigiD, hét inlogmiddel voor alle overheidsdiensten, in Nederland te houden. De Amerikaanse overname van het bedrijf dat DigiD beheert mag niet doorgaan.
De initiatiefneemster zei het heel treffend: je hebt geen DigiD, je bént DigiD! Die woorden inspireerden mij. Ze leggen precies bloot waarom progressieve digitale politiek nodig is.
De 180.000 mensen die de DigiD-petitie hebben ondertekend geven een sterk signaal: we pikken het niet meer dat techmiljardairs als Mark Zuckerberg, Elon Musk en Jeff Bezos bepalen in wat voor digitale wereld we leven.
Voorheen was het ondenkbaar dat mensen zich massaal zouden verenigen voor ‘iets met ICT’. Inmiddels snappen we hoe kwetsbaar we zijn voor de macht van Big Tech. We moeten zélf weer de baas zijn over de computers waar ons land op draait.