Verslag van workshop tijdens conferentie over biomassa
Van rijden op benzine of diesel overstappen naar rijden op stroom, dat is relatief eenvoudig. Luchtvaart, scheepvaart en zwaar wegtransport zijn echter veel moeilijker te elektrificeren. Biobrandstoffen vormen voor deze sectoren het meest voor de hand liggende alternatief voor fossiele brandstoffen, volgens de eerste inleider van de workshop, Loes Knotter van het Platform Duurzame Biobrandstoffen.
Knotter maakt onderscheid tussen biobrandstoffen die gemaakt zijn van gewassen en biobrandstoffen die gemaakt zijn van reststromen. Crop-based biobrandstoffen zijn veelal bijproducten van veevoer. Waste-based varianten bestaan voornamelijk uit afgewerkte dierlijke of plantaardige vetten. Omdat de tweede groep brandstoffen bestaat uit reststromen draagt deze meer bij aan de reductie van broeikasgasuitstoot dan crop-based biobrandstoffen. Vanaf 2011 is het aandeel waste-based biobrandstoffen in Nederland fors toegenomen.
Knotter benadrukt dat de markt voor biobrandstoffen in Nederland volledig is gecreëerd met een door de (Europese) overheid opgelegde verplichting om biobrandstoffen bij te mengen. Het belang van deze markt kan echter niet overschat worden. Fossiele brandstoffen zullen nooit volledig vervangen worden door biobrandstoffen, maar “biobrandstoffen geven wel de techniek om chemie te vergroenen”.
Groene koolstofketens
We moeten denken in ketens, volgens Knotter. Grondstoffen zijn niet duurzaam of onduurzaam in zichzelf, het gaat erom dat het hele productiesysteem om de grondstof heen duurzaam is. Door nu te investeren in geavanceerde biobrandstoffen dragen we bij aan het ontstaan van een hightechindustrie van groene koolstofketens.
Vervolgens gaat Knotter in op het brandstofverbruik van de Nederlandse transportsector. Zij wijst erop dat Nederland een belangrijke rol speelt bij de bevoorrading van vliegtuigen en schepen met brandstof (bunkering). Van alle energie uit de in Nederland getankte brandstof (1124 petajoule) wordt slechts 44% (494 petajoule) verbruikt in Nederland. “Voor de opslag van deze 494 petajoule zouden vijf tot de nok toe gevulde Johan Cruijff Arena’s nodig zijn”, aldus Knotter.