Voor me ligt het nieuwe boek van Clarice Gargard: Na verzet komt (r)evolutie: Tien wegen naar een nieuwe wereld. In dit werk onderzoekt Gargard hoe liefde, rust en solidariteit kunnen bijdragen aan maatschappelijke verandering. Het boek nodigt lezers uit tot reflectie en actie, individueel én collectief.

De aanleiding om dit te schrijven was geen concrete gebeurtenis, maar een innerlijke urgentie. "Het zat allemaal al in mijn hoofd. Het moest eruit", zegt Gargard. Terwijl de wereld geconfronteerd werd met verrechtsing, oorlogen en klimaatverandering, voelde zij dat dit het moment was om haar gedachten te ordenen. Het resultaat: tien wegen naar een nieuwe wereld, die samen een alternatief vormen voor hoe we kunnen leven, zorgen en strijden. “Het is geen handleiding die je op de letter moet volgen, maar een uitnodiging tot voelen en nadenken”, deelt de auteur. “Het boek biedt een kritische blik op de systemen waarin we leven.”

Kookpunt

De tien wegen in het boek bieden handvatten om onderdrukkende systemen te herkennen en af te bouwen. Ze gaan over gemeenschap, zorg, plezier, tijd, conflict en meer. Ook tonen ze hoe kleine persoonlijke keuzes en praktijken verbonden zijn met grotere structurele veranderingen. De rode draad? Een oproep tot collectieve verantwoordelijkheid, gedragen door liefdevolle actie. Door verbinding met elkaar én de natuur aan te gaan, spel en plezier te prioriteren en menselijkheid in acht te nemen.

Clarice Gargard.
Clarice Gargard. Foto: Ariela Slakhorst.

Het moment waarop Gargard besloot het boek te schrijven, kwam niet alleen vanuit haar. “Mijn redacteur checkte steeds in: ‘Ben je er al aan toe?’ Toen alles tegelijk leek te escaleren, wist ik: dít is het moment.” Gargard omschrijft de samenloop van wereldcrises, waaronder de verkiezing van Donald Trump tot president van de Verenigde Staten, als een kantelpunt, of eerder een kookpunt. “Alsof alles waar ik over nadacht ineens samenkwam. Alsof het collectieve ook iets in mij activeerde.”

Gargard noemt zichzelf een verkenner; iemand die vooruitloopt en terugkeert naar de groep met observaties en vragen. “Wat ik zie, voelt vaak zo evident, maar dat is het voor anderen niet altijd. Dat kan verwarrend zijn. Ik kan het het best vergelijken met een boswandeling. Soms voel ik me als iemand die roept: daar is iets! En anderen zeggen: waar heb je het over? Het voelt bijna als gaslighting, alsof ik gek ben omdat zij nog niet zien wat ik al weet. Inmiddels begrijp ik: zij kijken vanuit andere perspectieven en staan ergens anders in het bos dan ik. Mijn taak is niet om hen te overtuigen, maar om te delen wat ik zie. Iedereen kan zich er op zijn eigen tijd en manier toe gaan verhouden.”

“Ik beschouw mezelf een facilitator. Ik creëer ruimtes waarin anderen kunnen bewegen”, omschrijft ze. Het is iets wat al vroeg in haar leven begon, met het organiseren van debatten over antiracisme, Zwarte Piet, LHBTI+-rechten en Palestina, in tijden dat deze kwesties nog nauwelijks besproken werden. “Nu is veel daarvan mainstream, maar destijds was het marginaal en werd het zelfs als radicaal gezien.”

Meerdere petten

Op haar website staat een indrukwekkende lijst aan functietitels: Gargard is schrijver, journalist, programmamaker, documentairemaker, organisator. Zelf ziet ze het niet als een optelsom, maar eerder als een symfonie. “Het zijn allemaal uitingsvormen van wie ik ben. Denken, doen en organiseren zijn bij mij met elkaar verweven. Elk onderdeel informeert het andere.” Activisme is daarin geen andere pet die ze opzet, maar een energie die vloeit door alles wat ze doet, voelt en belichaamt. Het gonst door in haar manier van actievoeren, leven, denken en rusten.

“ Activisme haalt kracht uit nieuwe ideeën ”

Ze benadrukt dat haar werk geworteld is in wie ze is, niet enkel in wat ze doet. “Denken en doen moeten met elkaar in balans zijn, het is een samenspel. Journalistiek en het organiseren van initiatieven versterken elkaar. En creativiteit krijgt betekenis wanneer het tot actie leidt. Activisme haalt kracht uit nieuwe ideeën.”

Verandering beschouwt Gargard dan ook niet als een abstract begrip, maar als een praktische noodzaak. “Ik wil de wereld niet alleen beschrijven hoe het kan, maar ook actief meewerken aan hoe dat eruit kan zien.”

Activisme heeft vele gezichten

In Na verzet komt (r)evolutie verzet Gargard zich tegen het idee dat activisme slechts één vorm heeft: luid, zichtbaar, de barricade op. “Dat beeld is hardnekkig, omdat het het meest sensationeel is. Daardoor voelt het urgent. Maar er zijn zoveel meer manieren om verandering teweeg te brengen. Vormen die kleiner voelen, maar daardoor niet minder belangrijk zijn. Denk aan een boom planten, kunst maken, een kind opvoeden of jezelf heropvoeden. Natuurlijk is extern werk belangrijk, maar intern werk staat daar gelijk aan.”

“We hebben onderdrukkende systemen geïnternaliseerd. Pas als we dat herkennen, zien hoe zij ons in hun greep houden, kunnen we ze ontmantelen. Dat begint met bewustzijn en eerlijk zijn over je eigen rol binnen het geheel. Het vraagt oefening en geduld.”

Maatschappelijke verandering is persoonlijk

Wat Gargard betreft is maatschappelijke verandering persoonlijk, en andersom. In haar boek schuwt ze het persoonlijke niet. Ze deelt openhartig verhalen over haar familiegeschiedenis, persoonlijke relaties en ervaringen met (anti)racisme. Toch is ze naar eigen zeggen een “extreem privé” persoon. Waarom dan toch die openheid? “Ik deel geen willekeurige flarden van mijn leven. Alleen als het functioneel is, als het iets toevoegt aan het grotere verhaal. Ik gebruik mijn persoonlijke leven als illustratie. Niet omdat ik het leuk vind om over mezelf te praten, maar omdat het mijn punt kracht bijzet.”

Is dat altijd comfortabel? “Zeker niet, maar dat hoeft het ook niet te zijn. Als ik anderen uitnodig tot kwetsbaarheid, moet ik er zelf ook aan geloven. Je kwetsbaar opstellen gaat er niet om dat iedereen alles over je weet. Het laat zien dat je onderdeel bent van het systeem dat je probeert te bevragen en durft uit te dagen, zelfs als het ongemakkelijk is.”

Het verzet van rust en plezier

Een van de meest centrale inzichten die uit haar werk rolt, is dat rust geen luxe is, maar een daad van verzet. “Rust is weigeren mee te draaien in een systeem dat je waarde koppelt aan productiviteit. Waarbij schuld en schaamte wapens zijn. We slaan onszelf met de zweep die het systeem ons heeft aangereikt en denken dat dat normaal is”, aldus Gargard.

Rusten klinkt simpel, maar Gargard heeft zelf ondervonden dat het lastig kan zijn om uit het onderdrukkende systeem te stappen wanneer bekende en vertrouwde patronen doorbroken moeten worden. “Als ik niets doe, voel ik me schuldig. Gek, toch?”, deelt ze. In haar boek schrijft ze daarover: ‘Hoe kun je voor een betere wereld zorgen als je niet eens voor jezelf zorgt? Toen ik mijn dierbaren grenzeloos bezig zag, werd mijn eigen grenzeloosheid en rusteloosheid nog duidelijker zichtbaar, als in een waarschuwende spiegel. En omdat ik mensen van wie ik hou het leven gun dat ze verdienen, besloot ik een poging te doen het goede voorbeeld te geven. Wat ik voor hen wilde moest ik ook voor mezelf willen.’ Die reflectie begon met zichzelf de vragen stellen: “Naar wie voel ik me schuldig? en Is er iemand die lijdt als ik een dag rust neem? Nee. Sterker nog: ík word er beter van.”

“ Als je niet stilstaat, kun je niet denken of voelen ”

Rust geeft ook ruimte voor reflectie. “Als je niet stilstaat, kun je niet denken of voelen. En dat is precies wat het onderdrukkende systeem probeert te voorkomen: dat we bewust worden, keuzes maken die tegen het systeem ingaan en zo de structuren erachter mogelijk ontmantelen in onze zoektocht naar een nieuwe weg.”

Activisme heeft vele gezichten, lang niet allemaal zwaar en ingewikkeld. Zo moet er naast ruimte voor rust ook ruimte voor plezier zijn. “Het is zelfs essentieel. Anders houd je het niet vol. Uit eten gaan, films kijken en met vrienden afspreken: mijn portemonnee wordt er niet altijd blij van, maar ik wel. En dat is wat waard.”

Liefde met tanden

Voor Gargard zijn liefde en vrijheid onlosmakelijk verbonden met activisme. “Liefde wordt vaak als soft gezien, maar liefde heeft tanden. Het is niet alleen zachtheid, maar het is ook grenzen stellen, boos mogen worden, iemand én jezelf een spiegel voorhouden, en durven verdedigen en beschermen wat kwetsbaar is. Het is ook zeggen: dit werkt niet voor mij. Net als focussen op wat je voedt: op mensen, momenten en ruimtes waar liefde voelbaar is. Het is gedachten delen, zelfs als ze pijn doen.”

Ze spreekt van ‘liefdevolle praktijken’ als manier om verandering teweeg te brengen. “Dat kan betekenen dat je tegen iemand zegt: wat je doet, is schadelijk, en ik houd van je, daarom confronteer ik je ermee. Ik zie liefde als een ethische praktijk. Een waarin je niet alleen voelt, maar ook handelt. Handelen vergt moed en verantwoordelijkheid.”

Een voorbeeld van zo’n liefdevolle praktijk is volgens Gargard het publiekelijk noemen van de namen. Organisatie Plant een Olijfboom noemde de namen van Palestijnse kinderen die tijdens de bombardementen door Israël om het leven kwamen. “Het is pijnlijk, maar ook een vorm van liefde. Een manier om hen te eren. Een manier om niet te zwijgen. Want liefde betekent ook: iemands nagedachtenis levend houden.”

De ware betekenis van vrijheid

Voor Gargard is vrijheid bovenal het recht om trouw te blijven aan je innerlijke autoriteit, ongeacht externe verwachtingen of druk. Rust en plezier zijn naar haar inzicht uitingen van vrijheid, juist omdat onderdrukkende systemen ons vaak proberen uit te putten en te vormen naar hun normen. "Weigeren je te laten definiëren door externe factoren", is haar antwoord op de vraag wat vrijheid betekent in deze wereld.

Ze haalt graag de woorden van de Palestijnse schrijver Ghassan Kanafani aan: “Everything in this world can be robbed and stolen, except one thing; this one thing is the love that emanates from a human being towards a solid commitment to a conviction or cause.” Een voorbeeld van ultieme autonomie, waarbij het bestaan zelf een daad van verzet wordt.

“ Als ik goed voor mezelf zorg, kan ik met meer empathie naar anderen kijken ”

Liefde betekent voor haar in de eerste plaats erkenning en nabijheid, maar ook compassie voor jezelf. “Als ik goed voor mezelf zorg, kan ik met meer empathie naar anderen kijken. Het gaat er niet om wat anderen van je denken, maar om weten wie je bent en daarvan te houden, ook op momenten dat het minder goed gaat”, zegt ze.

Waarde hoeft niet bepaald te worden

In een kapitalistisch systeem wordt waarde gekoppeld aan productiviteit, maar Gargard benadrukt dat waarde niet extern bepaald wordt. “We zijn waardevol omdat we bestaan, punt. Niet omdat we iets doen of presteren. Denk aan een pasgeboren kind. Niemand zou zeggen: deze baby is waardeloos, want hij heeft nog niets gedaan. We zijn juist het meest waardevol wanneer we net geboren zijn en niets doen. Toch meten we onszelf en anderen later in het leven af aan prestaties.”

Die denkwijze is diep verweven met kolonialisme, kapitalisme en het patriarchaat. “Witte suprematie zegt: jij hebt waarde omdat anderen dat niet hebben. Kapitalisme zegt: jij hebt waarde omdat je produceert. Het patriarchaat zegt: jij hebt waarde als je zorgt voor een ander of een cishet man bent. Het zijn systemen die ons verdelen, maar ze hebben allemaal één ding gemeen: ze maken onze waarde afhankelijk van externe factoren.”

Die conditionering doorbreken vraagt oefening, geduld en mildheid. “Ik betrap mezelf nog steeds op die gedachte: dat ik iets moet doen om iets te zijn. Maar ik probeer me er sneller bewust van te zijn. Dan stel ik mezelf de vraag: van wie moet dit eigenlijk? En wie wordt er beter van als ik doorga met mezelf uitputten?”

Het erkennen van eigen waarde zonder voorwaarden vormt volgens Gargard de basis voor een nieuwe wereld. “Als we echt gaan geloven dat we waardevol zijn puur en alleen door te bestaan, ontstaat er ruimte om systemen die ons verdelen te ontmantelen. Dat is revolutionair.”

Niet simpel, wel nodig

Gargard biedt met haar boek, en haar andere werken, geen simpele oplossingen. Wel biedt ze vragen, verhalen, uitnodigingen, handvatten en een richting. “Je hoeft het niet met alles eens te zijn, als je er maar over na gaat denken. Blijf vragen stellen, blijf voelen en blijf eigen keuzes maken.”

“Onze werkelijkheid is complex en dat mogen we best erkennen. Het gaat niet om perfectie, maar om eerlijkheid.” Uiteindelijk komt alles – in haar boek, in haar leven, in jouw leven – neer op liefde. Liefde om vrijheid te ervaren, liefde om te rusten en plezier te hebben, liefde om jezelf te zijn, juist om jezelf te worden, en veranderingen te willen bewerkstelligen door te kijken naar jouw eigen rol in de systemen. “Na het verzet begint het pas, dan komt revolutie. En soms begint die revolutie gewoon in jezelf”, sluit Gargard af.

Clarice Gargard (1988) is schrijver, journalist, organisator en documentairemaker. Vanuit haar betrokkenheid bij diverse maatschappelijke thema’s ontwikkelde ze een praktijk waarin creativiteit en activisme samenvloeien. Wat ooit als radicaal werd beschouwd, wordt nu steeds breder besproken. Toch blijft Gargards werk persoonlijk: een zoektocht naar een rechtvaardige wereld, verankerd in haar eigen ervaringen en overtuigingen.

Clarice Gargard, Na verzet komt (r)evolutie: Tien wegen naar een nieuwe wereld, De Arbeiderspers, 2025