Tijdens de afsluiting van De Week van het Economieonderwijs in november 2022 had ik een intellectuele aanvaring met Sandra Phlippen, hoofdeconoom van ABN-AMRO Bank. We waren het fundamenteel oneens over hoe de economie in het onderwijs wordt benaderd. Tijdens een paneldiscussie opperde ik dat het economieonderwijs in Nederland (ongemerkt) extreem normatief is. Dat wat op middelbare scholen, hogescholen en zelfs veel universiteiten wordt onderwezen als economie meestal neoklassieke economie is – zonder dat scholieren of studenten zich daarvan bewust zijn. Dat is mijns inziens een kwalijke reductie van wat economie als vakgebied behelst.
Neoklassieke economie, met zijn nadruk op het marktmechanisme en winstmaximalisatie voor bedrijven, is namelijk maar één manier om naar de productie, consumptie en distributie van schaarse middelen in de samenleving te kijken. Er bestaan veel verschillende economische denkscholen: bijvoorbeeld de marxistische, de feministische en de ecologische. Dit zijn allemaal even legitieme als verschillende manieren om naar allocatie te kijken. En toch wordt het economiecurriculum in het onderwijs gedomineerd door de neoklassieke economische benadering.
Boterzachte wetenschap
Dat is problematisch, omdat de neoklassieke economische denkschool met haar mathematische benadering de indruk wekt dat economie een objectieve, harde, natuurkundige wetenschap is. Terwijl het in werkelijkheid een boterzachte, sociale en vooral normatieve wetenschap is. Sterker nog: economie is per definitie ideologisch. Economie is in essentie niets anders dan een set geïnstitutionaliseerde en geconditioneerde afspraken tussen mensen over het menselijke materiële huishouden. Het is daarom onmogelijk om de economie los te zien van de politieke context waarin die economie is ingebed.
Zo ook ons huidige economische systeem. De dominantie van de neoklassieke economische school is geen toeval, die sluit namelijk perfect aan bij de neoliberale politieke context van ‘eigen verantwoordelijkheid’ voor burgers en marktwerking in onderwijs en zorg. Neoklassieke economie en neoliberalisme vormen een droomhuwelijk dat ervoor heeft gezorgd dat onze samenleving volledig vergroeid is geraakt met het ontmenselijkte, rationele, afstandelijke, efficiënte wereldbeeld dat neoliberalisme en neoklassieke economie verenigt.