Circulair samenleven in 2050

Nederland wil circulair zijn in 2050. Hoe leven we in een economie van gesloten kringlopen? We schreven een scenario voor een circulaire samenleving.

Is een circulair Nederland saai en spartaans, of biedt het meer gezondheid en geluk? Hoe leven, wonen, werken en consumeren we eigenlijk in een circulaire economie? En hoe komen we tot een circulaire samenleving die kwaliteit van leven biedt voor iedereen: nu en hier, maar ook straks en elders? Lees het in de bundel Circulair samenleven in 2050 - Op zoek naar brede welvaart in een circulaire economie.

Metalen voor een groen en digitaal Europa

In 2021 onderzoekt Wetenschappelijk Bureau GroenLinks de Europese honger naar metalen voor de energietransitie en digitalisering. Windmolens, zonnepanelen, elektrische voertuigen, smartphones en datacenters, ze vragen om lithium, kobalt, zeldzame aarden, koper en andere schaarse metalen. Kan de Europese Unie deze metalen op verantwoorde wijze verkrijgen? Hoeveel recycling is mogelijk en hoeveel mijnbouw is nodig?

We voeren het project Metals for a green and digital Europe uit in samenwerking met de Green European Foundation en andere Europese partners. Wie interesse heeft, kan deelnemen aan de webinars die we organiseren of commentaar leveren op het actieplan dat we ontwikkelen.

Metals for a green and digital Europe

Praat mee over metalen

Neem contact op met projectleider Richard Wouters.

ONDERZOEK & PUBLICATIES

Bekijk het overzicht van alle lopende en afgeronde onderzoeken.