De andere randvoorwaarde is een helder mandaat. Dit betekent dat de overheid een duidelijke opdracht meegeeft en vooraf aangeeft wat ze met de aanbevelingen gaat doen. Je kunt zeggen: we nemen de adviezen integraal over. Dit zal, zeker als het de eerste keer is dat een burgerberaad wordt georganiseerd, niet zo snel voorkomen, want dit vindt de politiek te spannend.
Je kunt ook zeggen: we zullen de adviezen in de gemeenteraad of in de Tweede Kamer bespreken en er slechts onder déze voorwaarden vanaf wijken. Als dit vooraf maar heel duidelijk is. Dat is wel echt een van de lessen uit het buitenland: als dit aan de voorkant niet helder is, krijg je aan de achterkant ellende.”
Heb je een voorbeeld waar dit niet goed is gegaan?
“Ja, in Frankrijk. Macron zei vooraf: “Ik ga alle aanbevelingen ‘ongefilterd’ overnemen”. De fout was alleen dat hij dit mandaat niet kon geven, want hiermee passeerde hij het parlement. En nu zegt het parlement “wij zijn hier niet in gehoord” en ligt het enorm dwars. Degene die het mandaat geeft, moet dus wel degene zijn die dit ook waar kan maken.
Macron had er verstandiger aan gedaan als hij het parlement warm had gemaakt voor een burgerberaad, en gezamenlijk het mandaat had gegeven. Dan zijn degenen die de aanbevelingen uiteindelijk moeten omzetten in wetgeving bij voorbaat gecommitteerd.”
Dus de les is: als je een burgerberaad wilt organiseren, doe dit dan altijd in samenspraak met de raad of het parlement?
“In ieder geval met degenen die met de uitkomst aan de slag moeten. Dat is heel belangrijk. In theorie kan de rol van een burgerberaad ook puur adviserend zijn. Dan leg je je als politiek nergens op vast en weten burgers in ieder geval wat ze kunnen verwachten.” Lachend: “Vrij weinig.”
“Een bindend burgerberaad komt overigens wel voor. In Polen nemen heel veel steden de klimaatopgave op zich omdat de landelijke politiek dit behoorlijk laat liggen. En die steden zijn allemaal zeer bereid om een bindend burgerberaad in te stellen.
Dit vraagt wel van burgemeester en raadsleden dat zij erop durven te vertrouwen dat burgers met serieuze maatregelen komen. Het mooie is: dit is ook het geval. Er komen nooit idiote, onhaalbare of destructieve plannen uit. De plannen gaan wel vaak verder dan die van de regering of het college van B en W, maar zijn daarmee juist betere oplossingen voor het probleem. ”
Is het gebrek aan vertrouwen in jouw ogen de belangrijkste reden dat burgerberaden nog weinig in Nederland worden ingezet?
“Ik denk dat vooral het polderen een belangrijke reden is dat het er nog weinig van gekomen is. Wij zijn in Nederland trots op dit model en hebben het idee dat dit goed werkt. Terwijl burgers bij al dat gepolder vaak buitenspel staan – zie de klimaattafels.
Maar een gebrek aan vertrouwen speelt ook mee ja. En het is ook niet gek dat de burger een beetje gewantrouwd wordt. Beleidsmakers en politici worden namelijk overwegend geconfronteerd met ‘boze burgers’, met mensen die het ergens niet mee eens zijn.
En als dat degenen zijn die je iedere dag via sociale media en inspraakmomenten voorbij ziet komen, kan ik me voorstellen dat je denkt: zijn dit de mensen die ik belangrijke beslissingen moet laten nemen? Het punt is alleen dat dit vaak maar een kleine, niet-representatieve groep is.
Bovendien zijn boze burgers vaak heel betrokken, maar hebben zij vooral het gevoel dat er niet naar ze geluisterd wordt. Luister naar ze, neem ze serieus en die boosheid verandert in betrokkenheid.”
Het kost ook geld om adviezen uit te voeren. Vormt dit geen drempel voor het overnemen van bepaalde aanbevelingen?
“Dit wordt meegenomen in het proces. In de informatiefase krijgen deelnemers namelijk te horen wat de financiële en juridische kaders zijn. Het is dus niet zo dat deelnemers in het wilde weg plannen kunnen gaan bedenken. Het idee is dat de aanbevelingen ook echt omgezet kunnen worden in beleid.”
Als GroenLinks-afdelingen een burgerberaad willen inzetten, wat betekent dit dan voor de eigen ideeën van de partij? Moet GroenLinks zich in haar verkiezingsprogramma dan bijvoorbeeld nog wel uitspreken over de maatregelen die zij voor ogen heeft om de gemeente te verduurzamen?
“Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Je kunt prima in je verkiezingsprogramma beargumenteren welke maatregelen volgens jou het beste zijn. Tegelijkertijd kun je pleiten voor een burgerberaad, waarbij je zegt: dit zijn onze standpunten, maar we laten het aan de samenleving over om te kijken in hoeverre ze deze standpunten ondersteunt. Dan laat je ook meteen zien dat je mensen niet wilt betuttelen en ze serieus neemt.