Waar komt jullie motivatie voor dit project vandaan?
Marco Schreuder: “Ik was in 2006 net lid geworden van de gemeenteraad van Wenen en stond vooral bekend als homoactivist. Dat wilde ik graag verbreden. Toen ik een artikel over de begraafplaats onder ogen kreeg, was ik meteen geïnteresseerd. Ik kwam als achtjarige naar Oostenrijk, maar ben geboren in het Nederlandse Putten. En natuurlijk wist ik van de razzia in 1944, waarbij het grootste deel van de mannelijke beroepsbevolking werd afgevoerd naar concentratiekampen. Ik ben door mijn ouders als Jehovagetuige opgevoed. Ook de Jehovagetuigen werden door de nazi’s vervolgd, net als de homoseksuelen. Het waarom en hoe van de dynamiek tussen daders en slachtoffers heeft me daarom altijd gefascineerd.
De Währinger begraafplaats werd in 1938 gesloten, na de aansluiting van Oostenrijk bij het nationaalsocialistische Duitsland. Er zijn in de nazitijd veel verwoestingen aangericht. Sommige graven zijn leeggehaald. De Joodse gemeente in Wenen, waarvan de oprichters op dit kerkhof liggen, werd vernietigd. Het verhaal van deze mensen moet worden verteld.”
Tina Walzer: “Een deel van mijn familie is Joods. Ik wist altijd al dat ze zijn omgekomen onder de nazi’s en ook hoe, maar ik wilde graag meer weten over hun leven daarvoor. De begraafplaats stamt uit de bloeitijd van het Weense jodendom. Het is voor mij belangrijk dit verleden te reconstrueren om ook een positieve identiteit te hebben. Je kunt je niet alleen met oorlog, geweld en lijden en dood identificeren. Dat is geen levensprogramma.
Waarden als tolerantie, begrip, naar elkaar luisteren en elkaar accepteren zijn voor mij belangrijk. Juist de begraafplaats van Währingen is heel geschikt om deze waarden over te dragen, omdat hij uit een tijd komt waarin deze waarden actief werden gerealiseerd. Als Oostenrijkers, als burgers van Wenen en als leden van de derde generatie na de Tweede Wereldoorlog is het voor ons belangrijk dit Joodse verleden in het bewustzijn terug te halen als onderdeel van de geschiedenis van dit land. Ik was erg blij toen Marco contact met me zocht, maar heb wel als voorwaarde gesteld dat de begraafplaats geen instrument van partijpolitieke belangen mocht worden.”
Hoe geven jullie dat vorm?
Marco Schreuder: “Tina geeft rondleidingen op de begraafplaats en we organiseren vrijwilligersdagen waarop mensen van allerlei leeftijden en met verschillende politieke en religieuze achtergronden helpen bij het schoonmaken, opruimen en achterstallige onderhoud op de begraafplaats. De Groenen organiseren en financieren dit. We zijn duidelijk over onze betrokkenheid, maar gebruiken het werk niet voor campagnedoeleinden. En over alle activiteiten is altijd overleg met de Joodse gemeente.”
Kun je iets meer vertellen over de begraafplaats?
Tina Walzer: “De begraafplaats is met zijn twee hectare en meer dan 8000 graven een afspiegeling van de Joodse bevolking vanaf eind achttiende tot eind negentiende eeuw. In die periode werden de ideeën van de Verlichting door de Weense Joden omarmd en gerealiseerd. Zij integreerden in de samenleving en seculariseerden.
Ze hadden een beslissend aandeel in de industriële revolutie, de wereld van de kunst, de opbouw van de moderne samenleving en het tot op de dag van vandaag geldende politieke systeem. Joden en andere minderheden kregen burgerrechten. Zonder die Joodse bijdrage zouden Wenen en Oostenrijk er vandaag anders uitgezien hebben.”
Marco Schreuder: “Mijn eerste associatie was merkwaardig genoeg met de oude Egyptische graven. Net zoals we het oude Egypte hebben leren kennen via zijn graven, heb ik de Joodse gemeenschap van Wenen leren kennen via deze begraafplaats. Want de dominante beelden in het Oostenrijkse bewustzijn over de Joodse geschiedenis zijn die van bergen tot op het bot vermagerde lijken in concentratiekampen. Deze beelden zijn zo overheersend dat je vergeet dat deze mensen daarvoor een bloeiend leven hadden.
Paradoxaal genoeg kun je dat op deze plek goed voelen. Het is een plaats van doden, maar niet van verschrikking. Integendeel. Hier word je je pas echt bewust van de enorme schok die de jaren 1933-1938 teweeg gebracht hebben, omdat je ontdekt hoe liberaal, open en daadkrachtig de Joodse gemeenschap was. Men zette zich vol vertrouwen in voor de opbouw en modernisering van de samenleving. Hoe abrupt dat tot een einde is gekomen dringt op de begraafplaats sterker tot je door, omdat je daar niet de oorlogsgeneratie ontmoet, maar hun ouders en grootouders.”